Matkakohteiden 3D-virtuaalimallinnokset

CAVE computer modeling

Viime aikoina on tehty Pohjois-Suomessa muutamia web-selaimessa toimivia 3D-virtuaalimallinnoksia:

Virtuaalimaailmat ovat  periaatteessa hyviä esimerkkejä sisällöstä, johon lukija (asiakas, matkailija) voi uppoutua eri tavalla kuin tekstiin ja kuviin, jopa videoonkin. Jäljempänä kokemuksia ja ajatuksia näistä virtuaalimaailmoista matkailumarkkinoinnissa.

Käyttökokemuksia matkailun virtuaalimaailmoista

Virtuaalinen Hailuoto ei ollut tässä vaiheessa vielä julkistettu eikä käytettävissä. Jäämme tätä odottamaan.

Lumimaailmat ja Kajaanin linna toimivat Unity Web Player -lisäosan avulla selaimessa. Lisäosan asentuminen vie aikansa ja sen jälkeen ladataan varsinainen virtuaalimaailma.

Kajaanin linna virtuaalisena kyykytti pari vuotta vanhan MBP-kannettavan täysin. Lumimaailmat toimivat aluksi ihan kohtuullisesti, mutta “hyytyivät” vähän ajan kuluttua. Tätä ei siis käytännössä päästy kokeilemaan.

Teknisessä mielessä käyttökokemus jättää siis toivomisen varaa.

Lumimaailmoihin pääsee siis tutustumaan ennen kuin niiden fyysiset toteutukset on avattu yleisölle. Tämä on hyvä idea – luodaan odotuksia ja halua vierailla varsinaisissa lumimaailmoissa.

Toisaalta esimerkiksi lumimaailman osalta käyttäjä on hieman hukassa – mitä voin tehdä täällä?

Ikoneita klikkailemalla pääsee siirtymään paikasta toiseen ja saa esille yritysten esittelytekstejä. Kaupallinen viestintä ei tule häiritsevästi tai keskeyttävästi esille.

Maailman ulkoasusta tulee mieleen lapsille suunnatut pelit.

Onko edelleenkin helpointa uppoutua Youtube-videoon, kuin virtuaalimaailmaan?

Jatkokehitystä: tekniikka, käyttökokemus

3D virtuaalimaailmojen tekninen toteutus hioutunee ajan kanssa paremmaksi. Yllättävän kankeita olivat vielä tällä kerralla.

Entä sisältö ja tekeminen? Jonkinlainen pelillistäminen kenties?

Voisiko yhdistää nykyisiä verkkoyhteisöjä virtuaalimaailmaan? Facebook-kirjautuminen ja jako esimerkiksi?

Onnistuuko virtuaalisen ja fyysisen yhdistäminen? Voisiko kävijöitä osallistaa? Virtuaalimaailmassa kävijän tuottama sisältö näkyisi fyysisessä lumimaailmassa – ja toisinkinpäin.

Virtuaalimaailmassa mukana olevia yrityksiä kiinnostanee kävijäseuranta (tämä voi jo ollakin), toimipisteiden ja aktiviteettien tarkempi mallintaminen, liidien kerääminen, mahdollisesti ostosten tekeminen.

Digitaalisen markkinoinnin ja e-Matkailun kehittäjä ja kouluttaja.

Posted in Sisältömarkkinointi Tagged with: , , ,
0 comments on “Matkakohteiden 3D-virtuaalimallinnokset
1 Pings/Trackbacks for "Matkakohteiden 3D-virtuaalimallinnokset"
  1. […] Osallistuin helmikuussa 2014 työpajaan, jossa käsiteltiin 3D:n mahdollisuuksia matkailun markkinoinnissa. Tämä kirjoitus pohjautuu työpajassa esiin tulleisiin ajatuksiin. Olen asiaa käsitellyt myös aiemmassa kirjoituksessani. […]

Kommentoi kirjoitusta